Przedszkolak wolontariuszem
Innowacja pedagogiczna "Przedszkolak wolontariuszem". Wolontariat to bezinteresowne pomaganie potrzebującym. Uczy szacunku i tolerancji do drugiego człowieka. Okres przedszkolny jest właściwy aby rozpocząć kreowanie wśród dzieci postawy altruistycznej, więc narodził się właśnie pomysł aby wprowadzić, w oddziale przedszkolnym taką innowację.Na początku przedszkolaki wspólnie z panią Justyną ustaliły Kodeks postępowania wolontariusza, a następnie zabrały się do pracy. W październiku dzieci wspólnie ze swoimi rodzicami zbierały znicze, które zostały zapalone na opuszczonych mogiłach, zaś w listopadzie zbieramy słodkości dla podopiecznych z Domu dziecka, codziennie starsze przedszkolaki udzielają pomocy, np. podczas czynności samoobsługowych swoim młodszym kolegom i koleżankom z grupy. Realizując innowację, w każdym miesiącu mały zaplanowane określone działania, które będziemy wspólnie z dziećmi oraz rodzicami realizować. Dzięki takim najprostszym działaniom dzieci uczą się, że bycie wolontariuszem to coś wyjątkowego, a pomaganie innym potrafi cieszyć i nieść ogromną radość i satysfakcję.
Justyna Wiater
Innowacja „I write in English” - redagowanie wypowiedzi pisemnych w języku angielskim.
Innowacja była realizowana w latach szkolnych 2019/2020 r. (w kl.8 w ramach zajęć rozwijających kreatywność z języka angielskiego) i w 2020/2021 r. (w kl. 8 w ramach zajęć dodatkowych na potrzeby klasy 8). Głównymi założeniami innowacji były: podnoszenie motywacji do nauki języka angielskiego, doskonalenie umiejętności językowych uczniów (czytanie, pisanie, odpowiednie stosowanie struktur gramatyczno-leksykalnych) oraz rozwijanie w uczniach poczucia własnej wartości i wiary we własne możliwości językowe.
Innowacja miała także na celu połączyć chęć młodzieży do poznania świata i korzystania z nowoczesnych technologii komunikacyjnych z możliwością kształcenia umiejętności tworzenia wypowiedzi pisemnej w języku angielskim.
W roku szkolnym 2019/2020 osiągnięcie tych celów umożliwiła współpraca z uczniami z Finlandii, z którymi przystąpiliśmy do projektu na platformie eTwinning pt. Finland and Poland: let’s cross our cultures!. W ramach projektu uczniowie wymieniali się korespondencją elektroniczną i tradycyjną z rówieśnikami z małego miasteczka Orivesi w Finlandii oraz zamieszczali w przestrzeni roboczej eTwinning informacje na temat swoich państw. Były to między innymi informacje o ulubionych sportach zimowych, szkole, rodzinnej miejscowości, państwie oraz charakterystycznych dla obu krajów potrawach.
W roku szkolnym 2020/2021, w ramach innowacji, uczniowie raz w miesiącu wymieniali z rówieśnikami z Finlandii i Hiszpanii maile, w których poruszali tematy dotyczące codziennej rzeczywistości. Ponadto, uczniowie ósmej klasy brali udział w projekcie eTwinning dotyczącym kuchni i zwyczajów żywieniowych w Europie pt. Food between culture and balance. Do projektu przystąpiły także szkoły z Włoch, Francji, Hiszpanii i Łotwy. Celem projektu było porównanie kuchni tych krajów i ukazanie, jak ważna jest zbalansowana dieta w życiu człowieka. Projekt zakładał wykonanie szeregu różnych aktywności, między innymi opisanie jednego z posiłków, które zjadamy w ciągu dnia z wyszczególnieniem wartości kalorycznej, a także zaprezentowanie typowych dań jadanych w krajach biorących udział w projekcie, zwłaszcza tych tradycyjnych podawanych w czasie świąt. Uczniowie mieli możliwość komentowania wypowiedzi swoich kolegów i wyrażania swoich opinii na temat ich prac. Komunikacja między uczestnikami projektu odbywała się w języku angielskim.
Realizacja tej innowacji przyczyniła się do wzrostu komunikatywności uczniów i pokazała, że w języku angielskim można się skutecznie porozumieć z osobą z dowolnego kraju. To skutkowało wzrostem motywacji do tworzenia kolejnych wypowiedzi pisemnych, a tym samym motywacji do nauki. Ponadto, uczniowie wzbogacili słownictwo, utrwalili struktury gramatyczne, rozwijali umiejętność czytania ze zrozumieniem, ale przede wszystkim nabyli wprawy i większej swobody w tworzeniu wypowiedzi pisemnych. Ponadto, niektórzy z nich zdobyli nowych znajomych, z którymi komunikują się do dziś.
Podczas realizacji innowacji „I write in English” ewaluacja była prowadzona na bieżąco, głównie na podstawie obserwacji i wyników pracy. Zdecydowana większość uczniów z ochotą przystępowała do kolejnych zadań, wielu z nich z niecierpliwością oczekiwało na reakcję ze strony rówieśników z zagranicy. Innowacja niewątpliwie przyczyniła się do wzrostu wyników nauczania, gdyż ósmoklasiści, którzy we wrześniu oddawali przykładowe arkusze egzaminacyjne w pustym miejscem w zadaniu, które wymagało od nich stworzenia wypowiedzi pisemnej, w drugim półroczu nie mieli już z tym większych problemów. W ankiecie podsumowującej pracę wszyscy uczniowie stwierdzili, że chętnie brali w nich udział. Większości uczniów najbardziej podobała się możliwość wymiany maili i kartek świątecznych oraz możliwość poznania innych ludzi i ich zwyczajów.
Agnieszka Chmielewska
Innowacja ,,Fajna Ferajna”
Innowacja ,,Fajna Ferajna” realizowana była przez klasę pierwszą przez cały rok szkolny 2020/21. Nauczyciel decydując się na realizację powyższej innowacji miał również na uwadze okres zdalnego nauczania, które zostało wprowadzone rok wcześniej, kiedy to uczniowie byli jeszcze w oddziale przedszkolnym. Włączając w to wakacje był to dla dzieci dość długi czas, podczas którego nie utrzymywały ze sobą żadnego kontaktu. Priorytetem dla wychowawcy było odbudowanie relacji rówieśniczych zaburzonych w okresie pandemii. Jako główne założenia innowacji należy wymienić integrację zespołu klasowego, kształtowanie pozytywnych relacji rówieśniczych, stosunków koleżeńskich między uczniami. W ramach innowacji dzieci uczyły się współdziałania, współpracy, niesienia pomocy potrzebującym, akceptowania zdania koleżanek i kolegów, czerpania radości z podejmowania działań na rzecz innych. Dobierane przez wychowawcę zadania, zabawy i ćwiczenia miały także wpłynąć na zmianę pozycji w klasie dzieci mniej akceptowanych, odsuwanych w grupie. W trakcie realizacji innowacji uczniowie mieli możliwość zgłaszania własnych pomysłów, inicjatyw na bieżąco. Przykładem zgłoszonych przez uczniów działań są np. klasowe projekty m.in. ,,Leśne zwierzęta”, ,,Motyli świat”, ,,Zimowe krajobrazy”,,,Majowa Łąka”, ,,Pożeracze śmieci”, czy organizacja akcji ,,Tydzień miłych niespodzianek”.
Wszystkie podejmowane przez pierwszaków działania były opisywane w serii ,,Listy Pierwszaków”, które były zamieszczane na stronie internetowej szkoły oraz szkolnym Facebooku. Można tam znaleźć filmiki z występami dzieci oraz galerie zdjęć z ich pracami.
Uczniowie przez cały rok szkolny obchodzili klasowe urodziny, składali sobie życzenia, wręczali samodzielnie wykonane laurki, drobne upominki.
W I półroczu w ramach działań integrujących zespół został zorganizowany klasowy Dzień Chłopaka, podczas którego dziewczynki złożyły kolegom życzenia i wręczyły prezenty. Jesienią dzieci wybrały się na całodniową wycieczkę do lasu podziwiać zmiany zachodzące w przyrodzie. Uczestniczyli w zorganizowanym z ich inicjatywy mini wieczorku- spotkaniu pozalekcyjnym.
Z okazji Dnia Nauczyciela wzięli udział w szkolnym koncercie, wspólnie zaśpiewali dla wszystkich pracowników naszej szkoły piosenkę ,,Szkolne życzenia”. Rozmowy w klasie na temat przyjaźni, koleżeństwa, empatii były inspiracją do wykonania pracy zespołowej ,,Drzewo Przyjaźni Pierwszaka”, na którym umieszczały słowa wiążące się z tematem ,,Jaki chcę być dla innych”.
Na 1 listopada uczniowie uporządkowali teren wokół pomnika w Ługowie. Przygotowali wspólnie lampiony i wiązanki, które złożyli pod szkolną tablicą pamięci, dębem Jana Jarzyny oraz przy pomniku poległych podczas II wojny światowej w Ługowie.
Z okazji obchodów 11 Listopada pierwszakiprzygotowały część artystyczną oraz rysunki ,,Mali patrioci z Ożarowa”, z których została wykonana prezentacja multimedialna. Wzięli również udział w bardzo ważnej dla nich uroczystości Ślubowania na uczniów naszej szkoły. Nauczanie zdalne nie było dla pierwszaków przeszkodą w wykonywaniu klasowych projektów, podejmowaniu wyzwań, realizacji zespołowych działań. W tym okresie również angażowali się w wiele inicjatyw. Z okazji nietypowego święta - ,,Dzień Jeża”, dzieci wpadły na pomysł wykonania rodziny jeży podczas wspólnego spotkania na specjalnie założonej dla nich grupie ,,Klasowe spotkania” na platformie Teams.
Na Mikołajki przygotowali ,,Mikołajkowy Blok Reklamowy Pierwszaków”, w którym zamieścili propozycje własnoręcznie wykonanych prezentów dla najbliższych. Rodzice wspierali wychowawcę w zdalnych działaniach. Z okazji Świąt Bożego Narodzenia nakręcili filmiki z życzeniami świątecznymi od dzieci dla całej społeczności szkolnej i śpiewane przez nich kolędy, z których wychowawca zmontował jeden wspólny filmik. Pierwszaki uczcili święto babć i dziadków przygotowując filmik ,,Za co pierwszaki kochają swoich dziadków”, wykonali ich portrety, które zostały zamieszczone w ,,Albumie Rodzinnym” oraz wykonali upominki
W II półroczu w ramach działań integrujących zespół został zorganizowany klasowy Bal Karnawałowy, podczas którego dzieci wspólnie się bawiły, uczestniczyły w zabawach i konkursach. Z tej też okazji rodzice zaangażowali się w organizację drobnego poczęstunku. Obchodząc klasowe Walentynki dzieci przygotowywały laurki dla kolegów i koleżanek z klasy, starali się napisać miły wierszyk lub zdanie o innym uczniu. Dzień Łasucha (Tłusty Czwartek) to kolejne działanie sprzyjający integracji dzieci, wspólny pączkowy poczęstunek, gry i zabawy sprzyjały pogłębieniu wzajemnych relacji, stwarzały sytuację lepszego poznania się. Z inicjatywy uczniów został zorganizowany Tydzień Miłych Niespodzianek. Po przeprowadzeniu wcześniejszego losowania starali się sprawić niespodziankę kolegom i koleżankom z klasy, samodzielnie przygotować drobny prezent. Jednocześnie nie mogli zdradzić kim jest osoba przez nich wylosowana. W Dniu Kobiet chłopcy pamiętali o życzeniach dla koleżanek i drobnych upominkach.
Pierwszaki podjęły się przygotowania krótkiej części artystycznej z okazji Świąt Wielkanocnych, złożyły również życzenia wszystkim uczniom, nauczycielom, pracownikom szkoły oraz rodzicom. Podczas realizacji tematyki wyobraźni i fantazji oraz Dnia Ziemi dzieci wyszły z inicjatywą wykonania prac plastycznych, które w formie puzzli interaktywnych zostały zamieszczone na stronie internetowej szkoły. Pierwszaki zaprosiły młodszych i starszych kolegów do ich ułożenia.
W ramach obchodów święta uchwalenia Konstytucji 3 maja uczniowie wymyślali wspólnie krzyżówkę dotyczącą Polski, wykonywali obrazki do memory patriotycznego i grę patriotyczną, które z myślą o starszych i młodszych uczniach zostały umieszczone w formie interaktywnej na stronie internetowej szkoły. Wiosną dzieci wybrały się również na całodniową wycieczkę do lasu, zorganizowane zostało ognisko klasowe połączone z zabawami integracyjnymi.
Z okazji Dnia Mamy został przygotowany filmik dedykowany mamom, w którym zostały zawarte wypowiedzi dzieci na temat ,,Za co pierwszaki kochają swoje mamy”, uczniowie wykonali również portrety swoich mam. Pierwszaki włączyły się w ogłoszoną przez panią dyrektor akcję powitania powracających do szkoły uczniów starszych klas z nauczania zdalnego. Dzieci wykonały portrety kolegów i koleżanek z klasy 8, dodatkową niespodzianką było stworzenie z tych portretów puzzli interaktywnych na stronie szkoły. Dzieci pamiętały o obchodach Dnia Patronów i święcie posadzenia dębu pamięci Jana Jarzyny. Przygotowały na tę okoliczność Koncert Piosenki Patriotycznej.
Uczniowie pamiętali także o Dniu Taty. Z tej okazji przygotowali dla nich niespodziankę ze swoimi wypowiedziami na temat jacy są ich tatusiowie i plastyczne niespodzianki.
W ramach integracji został zorganizowany Dzieci odkrywały swoje talenty muzyczne. Z własnej inicjatywy uczyły się krótkich utworów muzycznych na dzwonkach i chętnie prezentowały swoje występy solo, w parach lub grupach całej społeczności szkolnej. Innym bardzo ciekawym przedsięwzięciem była realizacja klasowego projektu ,,Wyrusz w świat z bajkami razem z pierwszakami” w formie słuchowiska. Projekt ten miał na celu rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci, zachęcanie do ćwiczeń doskonalących technikę czytania. Uczniowie, z podziałem na role, czytali znaną bajkę ,,Czerwony Kapturek” oraz bajkę terapeutyczną ,,O misiu, który bał się ciemności”. Mieli możliwość wykazać się również w tym projekcie swoimi umiejętnościami plastycznymi, ponieważ przygotowywali ilustracje do słuchowiska. Na ich podstawie zostały wykonane na koniec roku szkolnego kolorowanki dla najmłodszych.
Innowacja ,,Fajna Ferajna” była realizowana zarówno podczas edukacji stacjonarnej, jak i zdalnej. Pierwszoklasiści przez cały rok szkolny w ramach innowacji podejmowali szereg różnorodnych działań, dzięki którym nauczyły się współpracy, współdziałania. Uświadamiały sobie, jak istotna jest współpraca w zespole, że nie należny oceniać innych pochopnie przez pryzmat wyglądu, a tego co sobą prezentują. Istotne dla uczniów było okazywanie innym wsparcia i pomocy podczas pracy w grupie, zespole, a także świadomość, że mogą również liczyć na to samo ze strony innych dzieci.
Dzięki innowacji uczniowie mieli możliwość poznania samego siebie, swoich kolegów i koleżanek z klasy, mocnych stron swoich i rówieśników. Wspólne działania przyczyniły się do wzmocnienia wiary w swoje możliwości, podniesienia samooceny. Każdy z uczniów mógł odnieść sukces, miał szansę zaistnienia na forum klasy. Dzieci przełamywały swoją nieśmiałość, czuli się pewniej w tym co robili, byli bardziej otwarci w kontaktach z rówieśnikami. Niejednokrotnie zabierali głos w dyskusji, wypowiadali swoje zdanie na podany temat. Ponadto uczniowie rozwinęli swoje zainteresowania i zdolności. Innowacja przyczyniła się do rozwinięcia pomysłowości, kreatywności uczniów.
Anna Perdun
Innowacja "Emocja" - międzynarodowy projekt edukacyjny wspierający rozwój emocjonalny i społeczny dzieci i młodzieży.
Wszystkim rodzicom i wychowawcom zależy na tym, aby wychować dzieci na mądrych i szczęśliwych ludzi, samodzielnych i twórczych. Wprowadzenie dzieci w świat wartości moralnych, jest niezwykle ważne, gdyż są one fundamentem dalszego życia. Aby budować od najmłodszych lat przyjazny stosunek do drugiego człowieka, i zminimalizować problem wykluczenia w społeczności uczniowskiej, od września 2020 r. wprowadzono w klasie 2 projekt edukacyjny autorstwa Marzeny Dziadkowiec i Krystyny Grzegrzółki, wspomagający rozwój społeczny i emocjonalny dzieci i młodzieży, którego założeniem było uwrażliwienie dzieci na różnice, które posiadamy – poprzez aktywną działalność edukacyjną. Projekt był realizowany w formie innowacji pedagogicznej.
Innowację pedagogiczną „Emocja” realizowano w czasie zajęć edukacji wczesnoszkolnej oraz zajęć pozalekcyjnych na potrzeby klasy od połowy września 2020 roku. Zajęcia odbywały się średnio kilka godzin w miesiącu, podczas realizacji poszczególnych modułów.
POPRZEZ ZAJĘCIA REALIZOWANO NASTĘPUJĄCE CELE:
• Kształtowanie postaw społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.
• Rozbudzanie w dzieciach wiary w siebie oraz własne możliwości.
• Aktywizacja dzieci i młodzieży na zrozumienie emocji i uczuć innych osób.
• Integracja zespołu klasowego.
• Współpraca nauczyciela i uczniów z placówkami oświatowymi z terenu całego kraju i zagranicznymi szkołami polonijnymi poprzez wspólną wymianę doświadczeń na stronie projektu.
• Wychowanie do wartości takich jak empatia, wyrozumiałość, szacunek i wrażliwość.
• Tworzenie sytuacji budujących wrażliwość dziecka, empatię i szacunek wobec innych kreowanie wartości i norm społecznych poprzez współdziałanie z instytucjami i organizacjami będącymi źródłem istotnych wartości.
Tematyka zajęć realizowana była zgodnie z harmonogramem. W pierwszym półroczu zrealizowano zajęcia z trzech modułów, natomiast w drugim półroczu zrealizowano kolejne dwa moduły.
Edyta Paprota
Innowacja „Nauczanie przez eksperymentowanie”
W roku szkolnym 2019/20 w klasie V rozpoczęto realizację innowacji „Nauczanie przez eksperymentowanie”. Z powodu przejścia na nauczanie zdalne, w marcu została przerwana i była kontynuowana w bieżącym roku w klasie VI. Jej wdrożenie było efektem zaobserwowanych u uczniów trudności w opanowaniu pojęć matematycznych, algorytmów, rozwiązywaniu zadań.
Innowacja była wdrażana na zajęciach wyrównujących odbywających się w ramach projektu „Atrakcyjne szkolnictwo w Gminie Jastków”. Jej celem było przede wszystkim ukazanie ciekawych stron matematyki i jej przydatności w życiu, zmotywowanie dzieci do samodzielnej pracy, poprawa wyników nauczania-uczenia się matematyki, przełamanie strachu przed matematyką, wdrożenie do systematyczności i wytrwałości, uzupełnienie zaległości i braków oraz doskonali umiejętności planowania i organizowania własnej pracy, rozwiązywania problemów w twórczy sposób, logicznego myślenia, radzenia sobie w trudnych sytuacjach, dyskutowania i precyzyjnego wypowiadania się.
W czasie zajęć stosowano metody aktywizujące, a przede wszystkim eksperyment i obserwacja prowadzone zgodnie z metodą naukową, praca z pytaniem problemowym, rozprawka matematyczna, stoliki zadaniowe, gry dydaktyczne, konkursy oraz metody oparte na słowie: pogadanka, praca z tekstem. Wykorzystywano różne formy pracy: indywidualną, pracę w małych grupach, pracę z całym zespołem.
Pomocne były różnorodne środki dydaktyczne, takie jak: zbiory zadań, zeszyty ćwiczeń, e-podręcznik, komputery z dostępem do internetu, tablica interaktywna, ćwiczenia przygotowane przez nauczyciela (karty pracy, krzyżówki), plansze, gry i zabawy, modele figur geometrycznych płaskich i przestrzennych, przybory i przyrządy do dokonywania pomiarów.
Uczniowie w czasie zajęć byli oceniani za pomocą ustnej informacji zwrotnej, w której nauczyciel wskazywał dobre i słabe strony uczniowskiej pracy, wyjaśniał, w jaki sposób trzeba poprawić błędy i formułował wskazówki do dalszej aktywności.
Innowacja służyła kształtowaniu aktywności matematycznej uczniów oraz ich zaangażowaniu w proces dydaktyczny. Jej wdrożenie przyniosło wiele korzyści. Uczniowie wdrażali się do logicznego myślenia, wyrównywali braki, wyrabiali umiejętność spostrzegania i rozumienia związków i zależności między wielkościami, rozwijali umiejętności przedstawiania w różny sposób informacji podanych w zadaniu, kształtowali umiejętność posługiwania się precyzyjnym językiem matematycznym. Innowacja przyczyniła się również do kształtowania takich cech, jak: wytrwałość, systematyczność, dokładność, inicjatywa, samodzielność. Dzięki temu uczniowie w czasie lekcji pracowali aktywnie, byli otwarci, nie bali się rozwiązań własnych, nietypowych. Często chwalili się swoimi pomysłami, byli zaciekawieni, czy są one poprawne. Wytężona praca niektórych uczniów zaowocowała wzrostem wyników na kartkówkach i sprawdzianach.
Dorota Dąbrowska
Innowacja „Angielski jak malowany!– zastosowanie myślenia wizualnego w nauce języka angielskiego”.
Innowacja była realizowana od początku roku szkolnego 2020/2021 w klasie 7.
W ramach zajęć rozwijających kreatywność. Jej celem było ułatwienie i uatrakcyjnienie uczniom procesu uczenia się gramatyki i słownictwa z języka angielskiego. Podczas zajęć uczniowie poznawali zasady myślenia wizualnego. Zamiast notowania linearnego uczyli się tworzyć i projektować notatki wspierające uczenie się. Te notatki to grafiki, ikonki, ilustracje, mapy myśli, rysunki, które miały nadać sens informacjom przekazywanym w czasie lekcji. Dzięki stosowaniu myślenia wizualnego uczniowie mogli sprawniej myśleć, lepiej zapamiętywać i efektywniej się uczyć. Uczniowie rozwijali techniki pamięciowe, zaangażowali się odpowiedzialnie w proces własnej edukacji. Wykorzystywali wrodzoną kreatywność. Rysowanie wprowadzało element zabawy i pomagało przedstawić trudne rzeczy w prosty sposób. Innowacja miała również na celu wniesienie obustronnej korzyści: dla ucznia i nauczyciela, ponieważ zmotywowała tego drugiego do samokształcenia, a co za tym idzie do wprowadzenia i stosowania nowych metod nauczania, nowego sposobu prezentacji materiału, nowych form pracy w dziedzinie wprowadzania, a także utrwalania lub sprawdzania wiadomości i umiejętności.
W czasie trwania innowacji prowadzono ewaluację, która polegała głównie na obserwacji zachowania i analizie ustnych opinii uczniów. Uczniowie w większości byli zaangażowani w przebieg lekcji, towarzyszył im humor, pożyczali sobie wzajemnie pisaki, kredki. Oczywiście byli i tacy, którzy jasno dawali do zrozumienia, że rysowanie notatek to nie ich „bajka” i przygotowywali notatki linearne, tak też prowadzili swoje zeszyty.
Agnieszka Chmielewska
Innowacja „English is fun”
Głównym celem innowacji było pogłębienie wiedzy z języka angielskiego u uczniów klas 0-3, przede wszystkim w zakresie rozumienia i komunikacji w ramach wyuczonych zwrotów. Innowacja polegała na wprowadzeniu elementów metodyki Helen Doron. Jest to prosta i naturalna metoda nauczania języka angielskiego, odpowiednia dla każdego dziecka i która naśladuje sposób, w jaki dzieci poznają swój język ojczysty. Polega na wykorzystaniu unikalnej umiejętności dziecka do przyswajania języka. Zajęcia w ramach realizacji innowacji miały formę przyjazną dziecku, były pełne zabaw, gier i piosenek. Maluchy miały kontakt z językiem w miarę jak najczęściej zarówno w szkole jak i w domu, osłuchiwały się z nim. Metoda Helen Doron oparta jest na zasadach współczesnego nauczania dzieci: ich potrzeby motoryczności, uczenia się poprzez gry i zabawy, krótkie ćwiczenia, skupiające ich ograniczoną zdolność koncentracji, a także ekspozycji na język obcy w środowisku szkolnym i domowym. W ramach innowacji wprowadzono następujące działania:
1. Wprowadzono raz na rozdział (a w przypadku oddziału przedszkolnego – raz na miesiąc) kilka piosenek i/lub historyjek, które dzieci systematycznie słuchały podczas zajęć oraz w środowisku domowym. Innowacja zakładała ścisłą współpracę z rodzicami, dzięki której możliwe było efektywne wykorzystanie założeń innowacji.
2. Stosowano metodę audiolingwalną polegającą na wielokrotnym słuchaniu krótkich dialogów, a następnie ich powtarzanie, co w rezultacie doprowadziło do wyrobienia u uczniów właściwych nawyków językowych.
3. Wprowadzono w klasie drugiej oraz trzeciej pracę na platformie instaling.
Efekty po wprowadzeniu innowacji:
1. Uczniowie szybciej i skuteczniej opanowali materiał leksykalny oraz gramatyczny (w mowie i piśmie).
2. Uczniowie rozwinęli samodzielność językową, potrafią posługiwać się poznanym słownictwem oraz strukturami gramatycznymi w codziennych sytuacjach.
3. Dzięki systematycznemu oraz wielokrotnemu słuchaniu piosenek i rymowanek, poznane struktury zostały zapisane w pamięci długotrwałej uczniów.
4. Uczniowie bardzo chętnie biorą aktywny udział w lekcjach, mają poczucie sukcesu, większą motywację do nauki języka angielskiego.
5. Uczniowie znacznie poprawili wymowę.
6. Uczniowie klasy 2 i 3 znacznie poprawili pisownię po angielsku, dzięki systematycznej pracy na instalingu.
Blanka Gwiazda-Alter
Innowacja "Lekturomania"
Innowacja o charakterze metodycznym „Lekturomania” realizowana była w kl. IV, VI-VIII przez cały rok szkolny 2020/21 podczas lekcji języka polskiego. Jej nadrzędnym celem było zachęcenie uczniów do głębszego zapoznania się z tekstami znajdującymi się na liście lektur obowiązkowych poprzez zaproponowanie ciekawych metod pracy z lekturą.
Innowacja realizowana była w czasie edukacji stacjonarnej- (3 miesiące) oraz w czasie edukacji zdalnej (6 miesięcy). Przejście szkół na zdalny system nauczania spowodował, że część zadań nie mogła zostać zrealizowana, część uległa modyfikacji. Uczniowie prowadzili dzienniczki lektur (kl. IV, VI-VIII), tworzyli projekty w teatrzyku Kamishibai (kl. IV), rywalizowali w grach planszowych opartych na motywach lektur (IV, VI, VII, VIII), tworzyli profile postaci literackich na Fakebooku (kl. VIII), tworzyli własne gry planszowe w oparciu o tekst literacki (kl. IV, VIII), karty postaci literackich (kl. VI). Przygotowywali krzyżówki, quizy sprawdzające znajomość treści utworu (kl. IV), nagrywali audiobooki (kl. IV, ). Dzieci dokonywały przekładu intersemiotycznego poznanych utworów lirycznych (kl. VII), tworzyły współczesną wersję tekstów powstałych w dawnych czasach (kl. VII). Wzięły udział w zabawach wirtualny Escape room opartych na znajomość treści lektury (kl. VI, VII). Chętni uczniowie zdecydowali się na udział w konkursie na projekt koszulki. Autorki dwóch prac otrzymały t-shirty według własnego projektu. Uczniowie klasy VIII wraz e szkołami podstawowymi z Górzyna i z Ostrowca Świętokrzyskiego realizowali projekt „Komiksowe wybryki Adasia, Nel oraz Niki” na platformie eTwinning. W ramach tego przedsięwzięcia tworzyli awatary postaci literackich, profile fakebookowe. Opracowali scenariusz i stworzyli komiks za pomocą aplikacji Pixton.
Części zaplanowanych działań nie udało się zrealizować w sposób zdalny. Konieczna była rezygnacja z działań, które realizowane były w zespole- gry planszowe, pokój zagadek. Odwołany został konkurs wiedzy „Jeden z dziesięciu”, który miał się odbyć w maju. Zrezygnowano również z wręczenia nagród za zdobycie tytułu „Expert”, i „Super Expert”, ponieważ podczas pracy zdalnej nie było możliwości skontrolowania samodzielności uczniów podczas wykonywania zadań, w szczególności tych, które opierały się na zasadach rywalizacji.
Zadania realizowane w ramach innowacji skłaniały uczniów do głębszej refleksji nad lekturą- pomagały zrozumieć problematykę ukazaną w utworze, poznać charaktery i losy bohaterów, odkryć motywację działań postaci. Sprzyjały również zapamiętywaniu treści lektury, wydarzeń przedstawionych w wątkach głównych i pobocznych.
Analiza ocen uzyskanych przez uczniów za pracę z tekstem literackim wskazuje, że duża grupa dzieci sięga po lekturę i z zaangażowaniem poznaje jej treść. Zadania zaplanowane w ramach innowacji podobają się uczniom, sprawiają im radość i dają satysfakcję.
Edyta Szczerbicka
Innowacja „Myślę – działam – odkrywam tajniki przyrody i matematyki ”
Innowacja „Myślę – działam – odkrywam tajniki przyrody i matematyki ”była realizowana od września 2019 roku do lutego 2021r. w wymiarze 1 godziny tygodniowo.Odbiorcami byli uczniowie klasy I. Realizacja innowacji zaplanowana była na rok szkolny 2019/20. Niestety w związku ze stanem epidemicznym i spowodowaną tym edukacją zdalną realizacja jej została wydłużona na rok 2020/21. Była to innowacja pedagogiczna o charakterze programowo – metodycznym z zakresu edukacji przyrodniczo – matematycznej. Powstała w celustworzenia uczniom warunków indywidualnego rozwoju, twórczego myślenia, rozwijania zainteresowań i uzdolnień matematyczno – przyrodniczych, jak też wspomagania dzieci w ich wszechstronnym rozwoju, zachęcenia ich do zwiększenia wysiłku w uczeniu się matematyki i przyrody oraz zachęcania uczniów do pogłębiania wiedzy o otaczającym je środowisku i prawach matematycznych i zaciekawienia światem przyrody i matematyki.
Celowość realizacji programu wynikała z diagnozy potrzeb, opartej na obserwacji uczniów. Program został napisany na bazie treści matematyczno-przyrodniczych w powiązaniu z edukacją matematyczną i przyrodniczą, zawartych w podstawie programowej edukacji wczesnoszkolnej. Zaproponowany układ treści dostosowany był do możliwości uczniów.
Nowatorski charakter programu polegał na stworzeniu atrakcyjnej formy zajęć pozalekcyjnych z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych dawało możliwość swobodnego korzystania z metod aktywizujących oraz wykorzystanie metody eksperymentu, co pobudzało uczniów do twórczego myślenia, do przyswajania nowych treści w sposób twórczy i aktywny. Były to zajęcia o charakterze badawczym, laboratoryjnym, dające namiastkę pracy przyrodnika-naukowca. W ten sposób dzieci mogły sobie przybliżyć proste metody badawcze, zapoznać się „od kuchni” z podstawami prawami matematycznymi i przyrodniczymi, a także wyposażyć w umiejętności liczenia.
Dzięki realizacji zaplanowanych w ramach innowacji działań, nauczyciel dążył do wzrostu świadomości wśród uczniów użyteczności treści matematyczno – przyrodniczych w życiu codziennym. Prowadzone w ramach innowacji działania promowały i upowszechniały te dziedziny zarówno wśród tych, którzy chętnie zdobywają wiedzę z tego zakresu, jak i osób nastawionych do tych dziedzin negatywnie. W czasie zajęć stosowano urozmaicone i zależne od charakteru podejmowanych działań oraz możliwości psychofizycznych dzieci formy i metody pracy z uczniami. Zastosowano głównie metody oparte na eksperymencie, obserwacji oraz o charakterze zabawowym, co pobudzało ciekawość i zainteresowanie dzieci oraz sprzyjało zaangażowaniu w pracę, a zarazem dawało satysfakcję z podjętych zadań i możliwość odniesienia sukcesu. W czasie zajęć stosowano różnorodne środki dydaktyczne oraz wykorzystywano nowoczesne rozwiązania technologiczne, takich jak tablica interaktywna, komputer, co dodatkowo uatrakcyjniało proces nauczania.
W związku z tym, że w procesie rozwijania zainteresowań i zdolności bardzo ważną rolę odgrywają aktywność i chęć dziecka do pracy starannie dobierano odpowiednie techniki, metody pracy(praktycznego działania: wyjścia terenowe, spacery, doświadczenia, ćwiczenia, eksperymenty, obserwacje, hodowla, rozwiązywanie zadań; aktywizujące i problemowe: gry i zabawy dydaktyczne, mapy myśli, inscenizacja, drama, zabawa, burza mózgów; eksponujące: pokaz, prezentacja, film, ekspozycje materiałów przyrodniczych; podające: pogadanka, rozmowa, wyjaśnienia, odczyt, opis;) i zasady pracy(indywidualizacja, stopniowanie trudności, systematyczność). W czasie zajęć dominowała praca indywidualna oraz zbiorowa(praca w zespołach,praca całej grupy). Korzystano z różnorodnych środków dydaktycznych, które wzbogacały proces dydaktyczny oraz pobudzały zainteresowanie uczniów.
Ewaluacja
Podczas realizacji treści programowych nauczyciel brał pod uwagę głównie zaangażowanie uczniów, ich aktywność podczas zajęć oraz wykazywanie inicjatywy w pracy samodzielnej. Motywowanie uczniów służyło ich aktywnej pracy na zajęciach. Na bieżąco prowadzona była ewaluacja programu.Ocenianie i kontrolowanie odbywało się poprzez:obserwację pracy uczniów i ich zaangażowania,monitorowanie postępów w zdobywaniu wiedzy, analiza efektów pracy na podstawie np. testów, kart pracy, sprawdzianów okresowych, itp., kontrola dzienników lekcyjnych, ocenianie pracy indywidualnej i w grupach oraz eksponowanie prac uczniów. Zajęcia cieszyły się bardzo dużym powodzeniem, bywało, że trwały dłużej niż „przepisową” 1 godzinę.
Zrealizowane tematy:
1. Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie z tematyką, zasadami bezpieczeństwa i regulaminem spotkań.
2. Co pływa, a co tonie.
3. Tajemnicze liczby.
4. Świat w powiększeniu – obserwacje za pomocą lupy i lornetki – zajęcia w terenie.
5. W królestwie geometrii.
6. Jak działa magnes?
7. Jak startuje rakieta?
8. Jak wygląda wybuch wulkanu?
9. Świat w powiększeniu – korzystamy z mikroskopu.
10. Woda – czarodziejska substancja.
11. Pory roku, miesiące, tygodnie - kalendarz.
12. Szalone liczby.
13. Zagadki logiczne.
14. Czy opór powietrza ma wpływ na ruch pojazdów?
15. Sadzimy, siejemy i obserwujemy, czyli: co jest potrzebne roślinie do życia?
16. Jak stworzyć własne kryształy?
17. Co możemy zobaczyć w lustrze?
18. Jak działa sok z cytryny?
19. Nad, pod, prawa, lewa – stosunki przestrzenne.
20. Tajemnice ciała człowieka.
21. Bawimy się liczbami.
22. Dlaczego woda tworzy krople?
23. Szymon Patyk słynny matematyk.
24. Gry i zabawy matematyczne.
25. Dlaczego zając ma duże uszy?
26. Obserwujemy pogodę.
27. Dlaczego babcia czyta w okularach?
28. Czarodziejskie balony.
29. Jak poruszają się planety?
30. Dlaczego samolot unosi się do góry?
Efekty – osiągnięcia uczniów:
Poprzez systematyczne uczestniczenie w zajęciach uczniowie
- rozwinęli własne zdolności oraz umiejętności twórczego myślenia,
- pogłębili, utrwalili i rozszerzyli wiadomości oraz umiejętności zdobyte podczas lekcji,
- rozwinęli zainteresowania, wykształcili pozytywny stosunek do matematyki i nauk przyrodniczych,
- w sposób konsekwentny i dociekliwy poszukują rozwiązania sytuacji problemowej, przejawiają więcej inicjatywy i samodzielności,
- umocnili poczucie własnej wartości, stali się też bardziej odporni na ewentualne niepowodzenia.
- uzupełnili część braków w wiadomościach i umiejętnościach,
Edyta Paprota
Sprawozdanie z realizacji innowacji „Let’s play!” - Wykorzystanie gier w nauce języka angielskiego.
Innowacja “Let’s play!” była realizowana w roku szkolnym 2019/2020 w klasach 5- 8, a w roku szkolnym 2020/2021 w klasach 6, 7 i 8 na zajęciach dodatkowych prowadzonych w ramach projektu „Atrakcyjne szkolnictwo w Gminie Jastków”. Innowacja została wprowadzona po to, aby zachęcić uczniów do aktywnego udziału w zajęciach, wzbogacić ich słownictwo, doskonalić wymowę oraz konstruowanie poprawnych gramatycznie i leksykalnie wypowiedzi zarówno ustnych, jak i pisemnych, poszerzyć wiedzę o krajach anglojęzycznych i o świecie. Innwacja zakładała wykorzystanie gier w nauce języka angieskiego. Nie były to tylko tradycyjne gry logiczne, czy planszowe, ale również gry, quizy, aplikacje dostępne online (Kahoot, Quizlet, Quizizz itd.), gry gotowe i przygotowywane przeze mnie oraz przez uczniów. Taki właśnie sposób utrwalania materiału leksykalno-gramatycznego wprowadzanego na lekcjach i doskonalenia umiejętności wypowiadania się w języku angielskim pozwolił włączyć uczniów w aktywny proces zdobywania i utrwalania wiedzy oraz zachęcić ich do dzielenia się własnymi pomysłami, do bycia nie tylko odbiorcami, ale i kreatywnymi twórcami. Dodatkowo, poprzez taką właśnie formę nauki uczniowie, słuchając odpowiedzi innych graczy, mocno starali się zapamiętać ich wypowiedzi, bo zawsze istniała szansa, że trafi się im to samo pytanie, zatem sprzyjało to procesowi uczenia się od siebie nawzajem. Podczas zajęć były wykorzystywane gry planszowe i inne pomoce do nauki języka angielskiego zakupione w ramach projektu „Atrakcyjne szkolnictwo w Gminie Jastków”.
Podczas realizacji innowacji „Let’s play! Wykorzystanie gier w nauce języka angielskiego” była na bieżąco dokonywana była obserwacja pracy i postępów uczniów. Wszyscy uczniowie byli zaangażowani podczas zajęć - atmosfera i emocje związane z byciem uczestnikiem gry nikomu nie pozwalały na pozostawanie biernym. Nawet najbardziej wycofani uczniowie podczas gry ożywiali się i chcieli w niej zaistnieć. Chęć uzyskania przewagi nad pozostałymi uczestnikami była najlepszym motywatorem do tego, aby zapamiętać zasadę gramatyczną i zdobywać kolejne punkty. Współpraca w grupie sprzyjała procesowi uczenia się od siebie nawzajem. Ponadto, u najbardziej zaangażowanych na zajęciach uczniów można było zaobserwować lepsze wyniki na kartkówkach i testach.
Agnieszka Chmielwska