Pandemiczna rzeczywistość ostatnich dwu lat pozostawiła u wielu uczniów problemy z motywacją, zniechęcenie, brak zaangażowania. Wspólnie z rodzicami szukamy skutecznych sposobów, by temu przeciwdziałać. Wiele doraźnych działań nie przyniosło jednak pożądanego efektu, dlatego postanowiliśmy działać systemowo i innowacyjnie.
W tym celu, zainspirowani projektem „Lider100”, opracowaliśmy innowację „Szkolni liderzy samorozwoju”. Jest to program wykorzystujący metodę tutoringu, realizowany w ścisłej współpracy nauczycieli, rodziców i najbliższego otoczenia dziecka. Polega on na rozwijaniu określonych kompetencji społecznych, a w ramach tych kompetencji kształtowanie konkretnych nawyków dostosowanych do wieku ucznia, (np. wywiązywanie się ze swoich obowiązków, dbanie o prządek).
Uczniowie po dokonaniu samooceny, opracowują plan rozwoju, który wdrażają przez miesiąc. Określają też bardzo dokładnie swoje motywatory opisując, dlaczego chcą pracować nad wyrobieniem konkretnego przyzwyczajenia. Po miesiącu dokonują ewaluacji i … mogą przystąpić do pracy nad kolejnym nawykiem. Uczniowie mają swoich trenerów osobistych (tutorów), którzy wspomagają ich na drodze rozwoju osobistego (w tej roli wychowawcy, pedagog, psycholog). Kluczową, wspierającą rolę odgrywają też rodzice i otoczenie dziecka.
W listopadzie do programu po raz pierwszy przystąpili tylko najbardziej zmotywowani uczniowie i ich rodzice, ale kolejni ochotnicy, chcący pracować nad sobą, już czekają w kolejce. Mamy nadzieję, że innowacja przyczyni się do propagowania kultury samorozwoju, będzie źródłem sukcesu dla uczniów i satysfakcji dla wszystkich zaangażowanych.
Krystyna Wawręta